Alltid bra med en hälsokoll

Det spelar ju egentligen ingen roll om man är vegan eller inte. Alla bör ju kolla upp sin hälsa med jämna mellanrum. Fast för den som just tagit steget att välja bort alla animaliska produkter så är det lätt hänt att man missar att få i sig något som man vanligen fick när man åt kött. På https://hälsokontrollen.nu kan du enkelt hitta en vårdgivare där du bokar in en tid för kontroll. 

Men hur ska man tänka för att få i sig saker som normalt kommer från djur? Saker som våra kroppar ändå behöver? 

Saker veganer lätt kan få brist på

Har man valt bort alla animaliska produkter kan man lätt få brist på vitamin B6, B12 och D. Det kan behöva tillsättas på olika sätt. Här tipsar jag om hur du får i dig detta genom att äta 100% vegansk mat.

  • Vitamin B6: Finns normalt i kött, fågel, ägg och mjölk. Som vegan får man hitta andra vägar för att få i sig denna viktiga vitamin. Potatis, frukostflingor av fullkorn, bär, mandel och sesamfrön är olika källor till B6 men även gröna bladgrönsaker och baljväxter. 
  • Vitamin B12: Finns främst i fiks, kött, skaldjur, ägg och mjölkprodukter. Våra kroppar behöver aktiv B12, i växtriket finns inaktiv B12 som våra kroppar inte kan tillgodogöra sig. B12 får vi därför tillföra på annat vis som med tillskott i berikad havremjölk eller i tablettform. 
  • D-Vitamin: Fet fisk och massor av solsken är de två huvudsakliga källorna till D-vitamin. Men för oss veganer krävs det att vi väljer bort fisken. Det räcker att vara i solen med bara armar i cirka 20 minuter om dagen under sommaren. Det som lagras räcker sedan över vintern. 
14 dec 2021